Steeds meer eigenaren van elektrische auto’s onder de Stellantis-paraplu (Peugeot, Citroën, DS, Opel) krijgen te maken met een terugkerend probleem: de 3-fasen 11 kW On-Board Charger (OBC) van Mahle valt uit. Zodra dit defect optreedt, is thuisladen vaak niet meer mogelijk; enkel DC snelladen blijft meestal functioneren. Met onze OBC reparatie Stellantis service bieden wij een snelle, vakkundige en voordeligere oplossing dan vervanging. In dit blog leggen we uit wat er aan de hand is, wat de symptomen zijn en waarom wij dé specialist zijn voor deze klus.
Wat is de Mahle 3-fasen 11 kW On-Board Charger?
De On-Board Charger (OBC) is de omvormer in de auto die wisselstroom (AC, zoals uit de laadpaal) omzet naar gelijkstroom (DC) om de batterij te laden. In veel Stellantis EV- en PHEV-modellen (bijvoorbeeld recentere modellen van Peugeot, Citroën, DS en Opel) wordt daarvoor een 3-fasen 11 kW-versie van Mahle gebruikt.
Deze OBC is een complex elektronisch onderdeel, vaak geïntegreerd met allerlei signaleringen, beveiligingen en koelvloeistofcircuits.
Veelvoorkomend probleem / klacht
Een van de meest gemelde klachten luidt:
“Zodra er een defect optreedt in deze 3-fasen 11 kW On-Board Charger van Mahle, is laden via de laadpaal thuis vaak niet meer mogelijk. Enkel DC snelladen is veelal nog mogelijk.”
Actronics
Sommige symptomen die eigenaren opmerken:
- De auto “ziet” de laadpaal niet meer; laden via AC stopt abrupt of start helemaal niet
- Foutcodes die duiden op OBC-problemen (bijvoorbeeld storingscodes gerelateerd aan de omvormer)
- Geen laadproces via de normale laadpaal, maar snelladen via DC (bijv. CCS) werkt soms nog
- De klacht komt vooral voor bij voertuigen geproduceerd in de periode circa 2019–2023, waar deze Mahle OBC vaak toegepast is
- In vakforums wordt besproken dat de koeling en temperatuurbeheer van deze OBC een zwak punt is – oververhitting, thermische belasting en elektronische spanningspieken kunnen leiden tot defecten.
Verder melden partijen zoals EV Clinic dat de foutcode P11BE kan verwijzen naar een falende OBC-unit in Opel/PSA elektrische systemen.
Waarom repareren in plaats van vervangen?
-
Kostenbesparing
Een compleet nieuwe OBC-unit (OEM) kan prijzig zijn, vaak meerdere duizenden euro’s, plus lange levertijden. Door revisie of reparatie bespaar je vaak > 50 % ten opzichte van nieuw. Bij Actronics bijvoorbeeld benadrukken ze dat revisie “ruim de helft goedkoper” is dan een nieuw exemplaar. -
Snellere levertijd
In veel gevallen is een revisie binnen enkele dagen mogelijk — in tegenstelling tot een nieuwe unit die besteld moet worden. -
Duurzaamheid
Hergebruik vermindert de milieu-impact: minder productie, minder grondstoffen. Actronics vermeldt dat je door revisie zo’n 14,50 kg aan grondstoffen bespaart. -
Plug & Play, zonder inleren
Betrouwbare revisies zijn zodanig afgestemd dat het onderdeel vaak direct in te pluggen is, zonder dat uitgebreide codering of calibratie nodig is (tenzij er specifieke melding is). -
Garantie op de revisie
Gerenommeerde revisiebedrijven geven garantie (bijv. 2 jaar) op het gereviseerde onderdeel.

Hoe gaan wij te werk – onze aanpak als specialist
Wanneer de On-Board Charger (OBC) van je Peugeot, Citroën, DS of Opel defect raakt, kun je bij ons terecht voor een complete en zorgeloze oplossing. Wij werken samen met een gespecialiseerd revisiebedrijf dat zich volledig richt op dit type OBC’s. Zo profiteer je van de hoogste kwaliteit, mét de zekerheid van onze begeleiding en service.
1. Diagnose & controle
Wij starten met een grondige diagnose in onze werkplaats. We lezen de foutcodes uit en controleren de laadfunctie. Zo weten we zeker dat het probleem daadwerkelijk in de OBC zit en sluiten we andere oorzaken uit.
2. Demontage & verzending
Is de OBC inderdaad de boosdoener? Dan demonteren wij deze zorgvuldig en sturen hem naar onze vaste revisiepartner, die gespecialiseerd is in de reparatie van deze Mahle 11 kW On-Board Chargers.
3. Revisie door specialistisch bedrijf
Onze partner voert de revisie uit. Hierbij worden defecte onderdelen vervangen en zwakke punten versterkt, zodat de OBC weer betrouwbaar en duurzaam functioneert.
4. Test & eindcontrole
Na de revisie wordt de OBC uitvoerig getest door de specialist. Vervolgens ontvangen wij de unit terug en plaatsen deze opnieuw in je auto. In de meeste gevallen is het onderdeel direct plug & play, dus zonder extra programmering of inleren.
5. Retour & oplevering
Tot slot leveren wij de auto rijklaar aan je terug. Jij profiteert van een vakkundige diagnose, een professionele revisie én onze service en garantie op de complete afhandeling.
Als specialist in elektrische voertuigreparaties hebben we een gestandaardiseerd proces opgezet voor OBC-reparaties. Hieronder een overzicht:
Stap | Beschrijving |
---|---|
Diagnose & controle | We starten met een uitgebreide diagnose: foutcodes uitlezen, tests op spanning, interne schakelingen, thermische metingen |
Openen & inspectie | De OBC wordt veilig ontmanteld, printplaten gecontroleerd op beschadigingen, soldeerverbindingen, componenten zoals IGBTs, condensatoren, koeling, etc. |
Componentvervanging & herstel | Defecte onderdelen (schakelaars, halfgeleiders, zekeringen, printsporen) worden vernieuwd of hersteld, zwakke delen versterkt |
Test & eindcontrole | Na reparatie worden diverse testen doorlopen (isoleringsweerstanden, temperatuurstabiliteit, volledig laadproces simulatie) |
Retour & installatie | Het gereviseerde onderdeel wordt teruggeleverd. In de meeste gevallen is inleren of coderen niet nodig, zodat installatie wordt vereenvoudigd |
Door onze ervaring en tooling kunnen we een hoge slagingskans garanderen en betrouwbare OBC’s teruggeven aan klanten.
Waarom kiezen voor ons?
- Wij hebben ervaring met reparaties van EV-onderdelen en gespecialiseerde kennis van OBC-systemen
- Wij werken veilig, volgens hoogspanningstandaarden, met aandacht voor isolaties en bescherming
- Transparante communicatie: je weet altijd waar je aan toe bent qua kosten, tijd en proces
- Kwaliteit en garantie: we geven garantie op de uitgevoerde reparatie
- Snelle doorlooptijd: omdat we dit als specialisme hebben ingericht, kunnen we vaak sneller handelen dan algemene autocentrales
Tip: preventief handelen & aandachtspunten
- Let op laadgedrag: onregelmatigheden, laadfouten of afwijkingen kunnen vroege signalen zijn
- Controleer of de auto nog in (verlengde) garantie zit – in sommige markten biedt Stellantis gunstige regelingen op OBC-problemen
- Zorg voor goede koeling en ventilatie van de OBC-locatie in de auto (sommige defecten ontstaan door oververhitting)
- Vraag bij diagnose ook naar foutcodes specifiek voor OBC / interne omvormerstoringen (zoals hierboven genoemde P11BE of andere gerelateerde codes)
- Maak bij reparatie gebruik van gespecialiseerde partijen (zoals wij) die ervaring hebben, om verkeerde vervangingen of schade te voorkomen
Conclusie
Het falen van de Mahle 3-fasen 11 kW On-Board Charger is een reëel en terugkerend probleem bij Stellantis-modellen (Peugeot, Citroën, DS, Opel). De gevolgen zijn vaak dat je thuis niet meer kunt laden, wat de mobiliteit flink belemmert.
Vervanging is vaak duur en levertijd-intensief. Daarom is reparatie (revisie) vaak de meest aantrekkelijke oplossing: kostenbesparend, duurzaam en snel. Met onze specialistische aanpak bieden wij een betrouwbare reparatie-oplossing voor dit specifieke probleem.
Als jij of jouw klanten een Stellantis EV hebben met dit oplaadprobleem, neem gerust contact met ons op voor een diagnose, prijsopgave of meer informatie.
Maak een afspraak bij Garage Cats
Heeft u problemen met de On-Board Charger (OBC) van uw Peugeot, Citroën, DS of Opel? Neem vandaag nog contact met ons op via onze contactpagina voor vragen of informatie. Of plan eenvoudig direct eenvoudig uw afspraak in en laat ons het volledige traject voor u verzorgen.